Podnikání na Amazonu #4 – Hledání dodavatele a komunikace

V minulých částech této série jsme si vybrali produkt a vytvořili základní firemní identitu a značku. V této části se dostáváme k oslovení dodavatele a obchodní komunikaci.

 

Potřebuji angličtinu?

První důležitá věc, kterou potřebujete, je znalost angličtiny. Musíte se dorozumět s dodavateli. Není důležité mít vše gramaticky nejlépe a psát nejsložitější fráze.

Stačí věty zjednodušovat a psát tak, aby je dodavatel pochopil. Přeci jenom jde o dohodnutí obchodu a ne o slohovou práci. Navíc většinou ani sami dodavatelé nejsou moc dobří angličtináři.

Většina konverzace probíhá buď přes zprávy přímo na portálu Alibaba.com, Skype nebo přes Whatsapp. 90% komunikace probíhá přes zprávy a není tedy potřeba s dodavateli volat. Někteří dokonce cíleně nezvedají hovory, protože jejich angličtina není na takové úrovni.

 

Kde hledat dodavatele?

V 90% můžete najít dodavatele pro svůj produkt na Alibaba.com. Zde vám vyrobí prakticky cokoli. Od párátek až po obrněné transportéry, které si i jako obyčejný člověk můžete koupit.

Na Alibaba.com můžete najít svůj produkt tak, že zadáte název svého produktu do vyhledávání. Někdy můžete najít hned několik desítek až stovek dodavatelů vašeho produktu.

Když máte vybraný produkt, můžete kontaktovat hned několik výrobců, abyste mohli vybírat podle ceny a kvality produktů. Můžete oslovit klidně až 20 dodavatelů. Občas je v tom chaos, ale časem se vám vyfiltrují.

 

Podle čeho vybírat dodavatele?

Kvalita

V první řadě se u svého produktu zaměřte na kvalitu. Pokud budete mít nekvalitní produkt, nemá cenu začínat s Amazonem, protože vás zákazníci mohou zničit svými recenzemi. A jak poznat kvalitu produktu?
Jako první si od svého dodavatele můžete nechat zaslat fotky produktu přímo z továrny nebo video používání produktu. Před samotným rozhodnutím pro určitého dodavatele je dobré nechat si od něj zaslat vzorky, které většinou nabízí zdarma s tím, že si musíte hradit dopravu.

Cena

Cena je až na druhém místě, ale je to samozřejmě také důležitý parametr. Cenu si určitým způsobem můžete vykomunikovat, ale nehrajte jenom na nejlevnější produkty, protože dodavatel vám může udělat mnohem levnější produkty, ale často na úkor kvality. Cenu také můžete snižovat podle množství pro první odběr.

Minimální odběr

Někteří prodejci mají různá množství pro první odběr a podle toho se také liší cena produktů. Menší továrny akceptují nižší množství produktů pro první odběr. Záleží však na velikosti, váze a ceně zboží.
Pokud si vykomunikujete nízké množství, může být někdy problém s tiskem produktových obalů, protože u těch je většinou minimální odběr 1000 kusů a více. To můžete vyřešit tak, že si necháte vytisknout 1000 kusů obalů a necháte je ve skladu u svého dodavatele.

Komunikace

S některými dodavateli je špatná komunikace, proto vybírejte ty, se kterými se vám jedná dobře, otevřeně a rychle. Někdy může totiž nastat problém s porozuměním nebo vysvětlováním určitých věcí, proto je i toto důležitý faktor.

Rychlost

Jestliže začnete prodávat na Amazonu větší množství produktů, měl by být váš dodavatel schopný vyrobit dostatečně rychle určitý počet kusů, abyste nevyprázdnili sklad. To je velký problém a dostat se potom zpět na stejné prodeje může být otázkou i několika měsíců.

Doprava

Vybírejte dodavatele ideálně podle toho, jestli má zkušenost s dopravou zboží přímo do skladů Amazonu. Značně vám to usnadní práci s hledáním dopravce a většinou se dostanete na nižší ceny za dopravu.

Platba

Vybírejte podle toho, jaké platby váš dodavatel akceptuje. Většinou je to PayPal, Western Union a bankovní převod. O těchto možnostech plateb jsem již v minulosti psal článek, který si můžete přečíst zde.

Jak komunikovat s dodavateli?

Komunikujte s dodavatelem jako profesionál. Na Alibaba.com se zaregistrujte jako firma a komunikujte jako „zaměstnanec“. To se vám vyplatí především ve chvíli, kdy se snažíte snižovat cenu nebo dohadovat další věci. Můžete se díky tomu odvolávat na to, že váš šéf bude akceptovat minimálně tuto cenu nebo tyto podmínky.

Tím se zlepší váš vztah s dodavatelem, jelikož jste v podstatě na jedné lodi a chcete vykomunikovat co nejlepší podmínky pro obě strany. Dodavatelé se většinou baví na přátelské úrovni (ptají se, jak se máte, přejí k svátkům a narozeninám). Buďte tedy profesionální a podle toho také jednejte. Buďte přátelští, ale nestrhávejte komunikaci na osobní rovinu.

 

Pokud se totiž někdy v budoucnu vyskytnou problémy, je mnohem těžší takovému člověku říct, že udělal někde chybu. Nechovejte se arogantně, ale zase se nesnažte upnout na jednoho dodavatele, který vám nechce vyhovět v důležitých podmínkách.

Taktik, jak komunikovat s dodavateli, je opravdu mnoho a občas je to i psychologická hra, kterou spolu hrajete. Nebojte se toho. Pokud máte trému, můžete oslovit nějaké dodavatele nezávazně, abyste si nacvičili celý proces komunikace.

 

Zde můžete shlédnout část záznamu z live streamu, který jsem dělal na Facebook stránce. Další části můžete najít na mém Youtube kanále.

Nyní se tedy můžete dát do hledání dodavatele pro svůj produkt. V další části si zaregistrujeme prodejní centrálu na Amazonu a něco si o ní řekneme. Těšte se na další článek z této série. Články vychází každé úterý.

Podnikání na Amazonu #4 – Hledání dodavatele a komunikace
5 (100%) 1 vote[s]

Pokud se vám článek líbil, můžete mě podpořit sdílením.

Komentáře

Mirek Rohlíček
Mirek Rohlíček
Baví mě online marketing a především sociální sítě. Prodávám na Amazonu své produkty. Stavím weby a eshopy na Wordpressu, pro které dělám také grafiku. O tom všem píši na tomto blogu.