Plánování Webu – Základní otázky

V tomto článku se dočtete, jaké otázky byste si měli klást při plánování nejen webu, ale celého projektu. Vaše odpovědi na tyto otázky budou z počátku jen dohady. Přesnější informace se dozvíte časem pomocí testování a analyzování. Nyní už přejdeme k jednotlivým otázkám.

Jaká je vaše cílová skupina?

Toto je velice důležitý bod, od kterého se odvíjí další plánování. Určitě se shodneme na tom, že vaše cílová skupina nejsou všichni. Proto si definujte základní informace o vaší cílové skupině.

konkurence soutez zakaznici klienti cilova skupina

  • Jsou mladí, staří nebo středního věku?
  • Ženy, muži, svobodní nebo ženatí?
  • Žijí ve městech nebo spíše na vesnicích, v domech nebo bytech?
  • Jaké mají zaměstnání, vlastnosti, záliby či vzdělání?
  • Jaká je motivace a demotivace vaší cílové skupiny?

Pokud máte tyto základní informace, můžete si definovat i tzv. persony, což je podrobný popis vašeho ideálního zákazníka. Uvedu zde příklad persony. Jde o člověka, který má zájem o zahradní sekačku.

Petr (50). Petr je ženatý a má dva syny ve věku 30 a 21 let. Žije na vesnici v rodinném domě se zahradou. Pracuje jako dělník v továrně na automobilové díly, kde je zaměstnaný již 5 let. Jeho měsíční příjem je 17.000. Baví ho zahradničení, práce se dřevem, křížovky a modelářství. Je vyučený truhlář a dřív pracoval ve dřevařském průmyslu. Je to perfekcionista a puntičkář, který má rád vlastní klid, zvířata a přírodu. Nemá rád stres a přetvářku. Jeho motivací k nákupu sekačky je únava z práce a chce si sekání zahrady ulehčit.
Toto je zjednodušená persona Petra, který je ideálním zákazníkem pro nákup zahradní sekačky.

Do persony můžete přidávat mnoho dalších informací. Můžete shrnout Petrovu minulost nebo jeho standardní pracovní den víkend nebo to jak tráví dovolenou. Takovouto personu si můžete vytvořit pomocí webové aplikace Xtensio.

persona celanek blog wireframe soupis nastroj osoba
Nyní už máte dost informací o své cílové skupině. Víte, komu nabízíte své služby nebo produkty a jakým stylem byste měli se svými zákazníky komunikovat a jaké zvolit marketingové kanály.

Jaké jsou vaše konkurenční výhody?

Nyní si objektivně definujte své konkurenční výhody.

  • Proč by měl zákazník nakoupit právě u vás?
  • Máte levnější nebo kvalitnější produkty než konkurence?
  • Máte lepší servis? Jste blíž vašim zákazníkům?
  • Máte více možností plateb?
  • Dopravu zdarma?
  • Máte tradiční nebo exkluzivní zboží, které není k dostání všude?

konkurence boj soutez zavod obchod

Zodpovězením těchto otázek byste měli najít svoji konkurenční výhodu. Když znáte své výhody, dejte je do hlavních informací na vašich stránkách nebo z nich můžete vytvořit i slogan k vaší značce.

Jaký je účel webu?

Účel webu může být různý. Cílem může být prodej produktů nebo služeb, sběr kontaktů, prezentace produktů nebo reklamní účely. Když máte definovaný svůj cíl, můžete plánovat strukturu webu a stránky, které byste na webu měli mít.

Měli byste vědět, jaké informace zákazník potřebuje při nákupním rozhodování a podle toho upravit cestu zákazníka. Udělejte si tzv. webový scénář. V tomto scénáři si napište cestu, jakou by měl zákazník projít před tím, než nakoupí nebo udělá nějakou akci.

business byznys plan planovani a strategie cile

Webový scénář může vypadat například takto:

Petr hledá informace o sekačkách, protože ta jeho už je stará a stále se musí opravovat. Sekačka je dražší produkt, proto se Petr déle rozhoduje jakou si koupí, aby nebyla příliš drahá, ale byla dostatečně kvalitní. Petr hledá přes vyhledavač Google a přijde na stránku s článkem „Jak vybrat sekačku?“ Petr po dočtení článku odejde ze stránky. Díky remarketingové kampani se Petrovi ukáže na Facebooku další článek „Nejlepší modely sekaček 2016“. Petr dočte článek a pod článkem je formulář s nabídkou slevy 5% na sekačky, které byly v článku. Slevová akce je omezená na 1 týden a proto Petr na nic nečeká, zadá email, získá slevový kupon a kupuje sekačku.

Takto může vypadat scénář od začátku, kdy Petr hledal informace o sekačce, až po nákup. Z tohoto scénáře je jasné, že na prodejním webu by měly být stránky produktů, které mají popis se všemi informacemi o produktu. Dále by měl být na webu blog, na kterém budete psát články pro vaši cílovou skupinu. Dále by neměl chybět ani remarketingový pixel a speciální slevové nabídky.

Takovýchto scénářů můžete vymyslet desítky a podle toho doplnit všechny stránky, které by na webu měly být, aby zákazník našel vše, co hledá.

Další otázky.

Otázek ohledně plánování webu je mnoho, tak zde ještě nějaké vypíšu, abyste měli lepší představu před samotnou tvorbou webu.

  • Jaký máte rozpočet na projekt?
  • Co by měl zákazník o produktu nebo službě vědět, aby nakoupil?
  • Jaká klíčová slova se používají ve vaší oblasti?
  • Jaké informace hledají vaši zákazníci či klienti?
  • Jakým způsobem budete dělat marketing?
  • Jaké budete používat sociální sítě?
  • Kolik chcete projektu věnovat času?
  • A mnoho dalších otázek…

Také nezapomeňte do plánování webu zapojit i marketingové kanály, které jsou nezbytnou součástí každého online projektu. Vybudování úspěšného projektu totiž není pouze o webu. Je to jako, když si postavíte dům uprostřed lesa, kam nevedou žádné cesty, směrovky ani značky. Nikdo vás nenajde, a tak je vaše práce poměrně zbytečná.

social medial facebook marketing online seo linkbuilding web optimalizace pro vyhledavace clanek

Zapojte tedy do svého plánování i svoji značku, email marketing, SEO, PPC kampaně, analýzy, komunikaci, spolupráci, linkbuilding, affiliate a další formy propagace.

Pokud chcete další informace o plánování, tvorbě, analýze, marketingu, SEO a linkbuildingu neváhejte a stáhněte si ebook Úspěšný web, ve kterém je popsaný celý proces od plánování až po marketing a monetizaci projektu.

Plánování Webu – Základní otázky
5 (100%) 4 votes

Pokud se vám článek líbil, můžete mě podpořit sdílením.

Komentáře

Mirek Rohlíček
Mirek Rohlíček
Baví mě online marketing a především sociální sítě. Prodávám na Amazonu své produkty. Stavím weby a eshopy na Wordpressu, pro které dělám také grafiku. O tom všem píši na tomto blogu.